Holy Family with St Elisabeth and St John the Baptist (ca. 1535)
.
At the Tax Collector (1539)
.
.
Charity (1549)
.
The Healing of Tobit (ca. 1550)
.
Bathsheba (ca. 1550)
.
David and Bathsheba (1562)
.
Flora (detail, 1559)
.
Susanna and the Elders (ca. 1560)
.
.
.
Venus of Cythera (detail, 1561)
(with Carnations)
.
Death of Cleopatra (ca. 1565)
.
Holy Virgin and Child (1564)
.
Lot and his Daughters (1565)
.
.
.
Ill Matched Couple (1566)
.
Judith (1543, 1550, detail 1570)
.
.
(1509 - 1575)
.
Ach, wat een prachtige schilderijen,
ReplyDeleteen komisch om te zien hoe de heren van toen (zoals nog steeds)lekkere blote dames wilden kijken, maar dat omwille van fatsoen verpakten in bijbelse en klassieke verhalen.
@selmasalo,
ReplyDeleteHet werk van Massijs heeft een onmiskenbare erotische lading wat gecompenseerd wordt door de vrome blik, zoals bij Judith. Daarmee wilde hij aangeven dat de vrouwelijke schoonheid van God gegeven is, slechts een werktuig om slechte mannen te verleiden. Het is wat je noemt functioneel bloot - inderdaad een prachtig excuus om met goed fatsoen naar blote vrouwen te kijken.